Een Jaar van Groei en Kwaliteit in de Nederlandse Taal

Een Jaar van Groei en Kwaliteit in de Nederlandse Taal

Hierbij wil ik graag mijn mening geven na een jaar studie bij Taal Tafels, de beste beslissing die ik ooit over een taalschool heb gemaakt. Allereerst ben ik heel dankbaar voor mijn docenten, die ontzettend hard met onze groep hebben gewerkt. De docenten op deze school zijn niet zomaar docenten, maar echte mentors. Ik ben eigenlijk een hele moeilijke leerling. Voor mij is het heel belangrijk dat de docenten mij goed kennen en begrijpen. Misschien is dit niet hetzelfde voor iedereen, maar voor mij is een student-docent relatie waar de student gehoord wordt een must. Maar hoe kan dat in een lokaal waarin 20-30 studenten zitten? Ik zou nooit kunnen doorgaan met een “studentenfabriek” waar het doel alleen is om honderden studenten te nemen, voor te bereiden op examens, en dan klaar. Daarom was ik al gestopt met twee scholen voordat ik met Taal Tafels begon. Maar Taal Tafels heeft mij iets anders aangeboden: Nederlands voor het leven. Ik ben van nature zo’n persoon die niet snel een verbinding kan maken met een studieomgeving, docenten en studenten. Ik was al twee jaar op zoek naar een school Nederlands waar de groepen niet groter waren dan 10-12 personen, en waar de andere cursisten in hetzelfde taalniveau studeerden. Deze wens kwam door een paar slechte ervaringen die ik met eerdere scholen had gehad, doordat die scholen alle leerlingen van verschillende taalniveaus zonder nauwkeurige test in één groep plaatsten. Ik had geen andere optie dan in een groep van meer dan 20-30 personen te zitten. Ik vroeg me toen altijd af wat echt belangrijk was voor die scholen: kwaliteit of kwantiteit? Toen had ik maar één antwoord: kwantiteit. En nu, nadat ik bij Taal Tafels ben afgestudeerd, twijfel ik helemaal niet om te zeggen: kwaliteit! De een-op-een docent-student afspraken, alle aanmoedigingen van de docenten en medecursisten, de aanpassingen die de docenten voor de leerlingen hebben gemaakt, de gezellige studieomgeving (ons lokaal) samen met de medecursisten, die als een familie waren, het begrip van de docenten en natuurlijk de professionele docenten en taallessen, zijn een paar van mijn ervaringen met deze school. Ik kan de hele dag over mijn ervaringen schrijven en vertellen, maar helaas, deze tekst is bedoeld als een mening, niet als het hele verhaal! Dus, een klein beetje van alles. Ik herinner me nog het eerste gesprek dat ik met de docent bij Taal Tafels had toen hij me vroeg of ik een zin met “Voordat” en “Nadat” kon maken. Ik kon het niet. Maar nu heb ik deze hele tekst geschreven zonder enig gebruik van Google Translate of grammatica-controle. Nou, mensen die op zoek zijn naar kwaliteit, bepaal het voor jezelf. Tot slot wil ik nogmaals aangeven dat ik heel dankbaar ben! Dankjewel, Peet en Hanriette. Dankjewel, Taal Tafels.

Bashir A. B.

Nederlandse les, Staatsexamen I & II en Inburgering in Den Haag
2024-11-25T22:03:25+01:00

Bashir A. B.

Hierbij wil ik graag mijn mening geven na een jaar studie bij Taal Tafels, de beste beslissing die ik ooit over een taalschool heb gemaakt. Allereerst ben ik heel dankbaar voor mijn docenten, die ontzettend hard met onze groep hebben gewerkt. De docenten op deze school zijn niet zomaar docenten, maar echte mentors. Ik ben eigenlijk een hele moeilijke leerling. Voor mij is het heel belangrijk dat de docenten mij goed kennen en begrijpen. Misschien is dit niet hetzelfde voor iedereen, maar voor mij is een student-docent relatie waar de student gehoord wordt een must. Maar hoe kan dat in een lokaal waarin 20-30 studenten zitten? Ik zou nooit kunnen doorgaan met een “studentenfabriek” waar het doel alleen is om honderden studenten te nemen, voor te bereiden op examens, en dan klaar. Daarom was ik al gestopt met twee scholen voordat ik met Taal Tafels begon. Maar Taal Tafels heeft mij iets anders aangeboden: Nederlands voor het leven. Ik ben van nature zo’n persoon die niet snel een verbinding kan maken met een studieomgeving, docenten en studenten. Ik was al twee jaar op zoek naar een school Nederlands waar de groepen niet groter waren dan 10-12 personen, en waar de andere cursisten in hetzelfde taalniveau studeerden. Deze wens kwam door een paar slechte ervaringen die ik met eerdere scholen had gehad, doordat die scholen alle leerlingen van verschillende taalniveaus zonder nauwkeurige test in één groep plaatsten. Ik had geen andere optie dan in een groep van meer dan 20-30 personen te zitten. Ik vroeg me toen altijd af wat echt belangrijk was voor die scholen: kwaliteit of kwantiteit? Toen had ik maar één antwoord: kwantiteit. En nu, nadat ik bij Taal Tafels ben afgestudeerd, twijfel ik helemaal niet om te zeggen: kwaliteit! De een-op-een docent-student afspraken, alle aanmoedigingen van de...